مقاله درباره اصول ارزشیابی توانمند ساز عبارتند از

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 8
اصول ارزشیابی توانمند ساز عبارتند از :
بهبود Improvement
دارندگی اجتماعی Community Ownership
فراگیری Inclusion
مشارکت مردم سالارانه Democratic Participation
عدالت اجتماعی Social Justicd
دانایی محلی (بومی ) Community Knowledge
راهبردهای استناد محور Evidence – Based Strategies
ظرفیت سازی Capacity Building
یادگیری سازمانی Organizational Learning
پاسخگویی Accountability
مقدمه :
طرح ارزشیابی توصیفی مشهور به ارزشیابی کیفی یا طرح حذف نمره ،تجربه نو آورانه ی برخاسته از عمل در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ایران است . این طرح بهصورت پیش آزمایشی در سال تحصیلی 82-81 اجرا و ارزشیابی شد . گزارش ارزشیابی طرح توسط نویسنده این مقاله که مجری این ارزشیابی بوده بلافاصله منتشر گردید (محمد حسن مقنی زاده1381) . اجرای آزمایشی این طرح در چهار سال تحصیلی بعد ادامه داشته است .
در قسمتی از یادداشت سر دبیر نامه ارزشیابی تحصیلی فصلنامه تعلیم و تربیت شماره مسلسل 70-69 بهار و تابستان 1381 آمده است : "... هدف اساسی سنجش و ارزش یابی ، ارتقای یادگیری دانش آموزان است و محتوا و چگونگی ارزش یابی ، ارتقای یاد گیری دانش آموزان را رقم می زند . اگر معلم بر حفظ کردن مطالب بی ارتباط تاکید کند ، دانش آموزان به یادگیری سطحی و طوطی وار روی می آورند . به همین دلیل است که گفته اند : " اگر می خواهید نظام آموزشی را بهبود بخشید ، شیوه های سنجش و ارزشیابی را اصلاح کنید .
" نظام ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان یا ایدهئولوژی عملیاتی شده نظام آموزشی " ، معتقد است : یکی از موثر ترین و کارسازترین مجاری اصلاح نظام آموزش و پرورش تحلیل و نقد نظام ارزش یابی از آموخته های دانش آموزان در سایه اهداف و آرمان های تصریح شده نظام آموزشی (برنامه درسی) است .
مختصات طرح ارزشیابی توصیفی
منظور از روشهای توصیفی در ارزشیابی توجه به رویکردی که در آن معلم تغییرات و تحولات ایجاد شده در دانش آموز را با فنون متفاوت بررسی کرده و به صورت مشروح بر اساس شاخصهای پیشرفت و یا اهداف از پیش تعیین شده به اطلاع دانش آموز و والدین می رساند .
مشخصاً بعد از مصوبات 674 مورخ 5/2/81 مورخ 30/8/81 شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر تهیه طرحی برای تغییر نظام ارزشیابی تحصیلی و تربیتی تهیه و به اجرای آزمایشی گذاشته شد . اهداف اساسی این طرح به شرح زیر است :
بهبود کیفیت فرایند یاددهی – یادگیری
فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف فرهنگ بیست گرایی
تاکید بر اهداف آموزش و پرورش به جای تاکید بر محتوای کتابها
فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین سرنوشت تحصیلی دانش آموزان
افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی – یادگیری یا کاهش فشارهای روانی ناشی از نظام ارزشیابی موجود
محور اول : تغییر تاکید از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی
در ریکرد سنتی ارزشیابی ، عمدتاً معلمان تلاش می نمودند از نتایج یادگیری دانش آموزان ارزشیابی به عمل آورند و آن را به صورت نمره گزارش دهند . کمتر تلاش می شد که به نحوه و چگونگی یادگیری و بهبود آن توجه شود . در این الگوی جدید ارزشیابی ، معلم ، ارزشیابی را در خدمت یادگیری بهتر بینجامد . لذا نگاه وی به آن کاملاً تغییر می کند . ارزشابیهای او به گونه ای است که به یادگیری بهتر بینجامد . لذا ضعفهای عملکرد دانش آموزان و قوتهای آنها ، برای این منظور بررسی می شود که راهی برای برطرف کردن و یا بهبود آنها یافت شود ، نه این که صرفاً ضعفها منعکس شود . همچنین این الگوی ارزشیابی ، موجب می شود معلم خود را همسفر یادگیری دانش آموزان بداند و با آنها در مسیر حرکت کند ، نه کسی که در پایان راه ایستاده و منتظر است که مشاهده کند چه کسی زودتر به پایان راه (یادگیری ) می رسد .
محور دوم : تغییر مقیاس فاصله ای (20 - 0) به مقیاس تربیتی (در حد انتظار ، نزدیک به انتظار ، نیازمند تلاش بیشتر )
در طول سالیان دراز ، مقیاس مورد استفاده در کشور ، مقیاس فاصله ای (نمره20-0 ) بوده است و معلمان نتایج آزمونها را بر اساس آن به دانش آموزان و والدین ، باز خورد داده اند . این شکل از بازخورده به دلیل ابهام در تغییر و دقت زیاد در فواصل بین آن (هشتاد قسمت و پنج صدمی) ، رقابت برانگیز بوده به همین دلیل است که در طول این سالها ، نمره بیست بسیار مورد احترام و توجه بوده است و مقیاس تربیتی (بیش از حد انتظار ، در حد انتظار و ...) این مشکلات را ندارد ، کمتر ایجاد رقابت می نماید و انعطاف پذیری بیشتری دارد ؛ در طرح ارزشیابی توصیفی ، جایگزین نمره در کارنامه است .
محور سوم : تنوع بخشی به ابزارهای جمع آوری اطلاعات
فعالیت ارزشیابی تحصیلی به دو فعالیت جزیی : الف) جمع آوری اطلاعات ، ب) داوری درباره ی وضعیت یادگیری دانش آموز مشخص می گردد . در فعالیت نخست ، معلم اطلاعاتی را از وضعیت یادگیری دانش آموز جمع آوری می نماید در شیوه سنتی این اطلاعات عمدتاً از طریق آزمونهای مداد – کاغذی (امتحان) یا پرسشهای کلاسی جمع آوری
سایر محصولات :
مقاله درباره اصول ارزشیابی توانمند ساز عبارتند از
مقاله درباره اصول ارزشیابی توانمند ساز عبارتند...
مقاله درباره زندگینامه عطار نیشابوریمقاله درباره زندگینامه...
تحقیق در مورد تعمیر ونگه داری سازه هاتحقیق در مورد تعمیر ونگه داری سازه...
مقاله درباره اصلاحات در نظام آموزشی فرانسهمقاله درباره اصلاحات در...
مقاله درباره سازهای کششیمقاله درباره سازهای...
تحقیق در مورد تعریف کلی از تهویه مطبوعتحقیق در مورد...
مقاله درباره اسطوره اقتصاد بدون نفتمقاله درباره اسطوره اقتصاد بدون...
مقاله درباره زندگی نامه شهید عباس باباییمقاله درباره زندگی نامه شهید...
مقاله درباره ازادی عقیدهمقاله درباره ازادی عقیده...
دانلود پاورپوینت کلیسای تورن کراون اثر فی جونزدانلود پاورپوینت کلیسای تورن کراون اثر فی...
تحقیق در مورد تعریف مسکنتحقیق در مورد تعریف...
مقاله درباره زن و استقلال اقتصادیمقاله درباره زن و استقلال...
مقاله درباره ارسال المثلمقاله درباره ارسال المثل...
مقاله درباره زندگی پیامبرمقاله درباره زندگی...
مقاله درباره ارزشیابى تکوینى یا مستمرمقاله درباره ارزشیابى...
تحقیق در مورد تعریف نظام فنی و اجرایی کشورتحقیق در مورد تعریف نظام...
مقاله درباره زندگی نامه و آثارفروغ فرخزادمقاله درباره زندگی نامه و آثارفروغ...
تحقیق در مورد تعریف افتتحقیق در مورد تعریف افت...
مقاله درباره اداره بازرسی و استراتژی بازرسیمقاله درباره اداره بازرسی و استراتژی بازرسی...
مقاله درباره زندگی نامه خواجه عبداله انصاریمقاله درباره زندگی نامه...
مقاله درباره اختلالات حرکتی در حوزه مشکلات ویژه یادگیری 7 صمقاله درباره اختلالات حرکتی در حوزه...
تحقیق در مورد تعریف طنزتحقیق در مورد تعریف طنز...
کد متلب برای مواد مرکبکد متلب برای...
مقاله درباره اختلال در دیکته نقطه و سرکش 6صمقاله درباره اختلال...
مقاله درباره زندگی نامه ابومَنْصورْ مُوَفَّقِ هَرَوییمقاله درباره زندگی نامه ابومَنْصورْ مُوَفَّقِ هَرَویی...
تحقیق در مورد تطهیر وپاکیزیتحقیق در مورد تطهیر وپاکیزی...
دانلود پاورپوینت کـــــاروانســـــــرای زعفـــــرانیـــــــهدانلود پاورپوینت کـــــاروانســـــــرای...
مقاله درباره انواع محیطهای برنامه نویسی و امکانات نرم افزاری در PLCمقاله درباره انواع محیطهای...
مقاله درباره زندگینامه هاتف اصفهانیمقاله درباره زندگینامه هاتف اصفهانی...
تحقیق در مورد تست جغرافیاییتحقیق در مورد تست جغرافیایی...
مقاله درباره اوحدالدین بن حسین مراغهمقاله درباره اوحدالدین...
مقاله درباره زندگی نامه فیثاغورثمقاله درباره زندگی نامه فیثاغورث...
دانلود پاورپوینت کتابخانه در برزیلدانلود پاورپوینت کتابخانه در برزیل...
مقاله درباره انواع جرثقیلمقاله درباره انواع جرثقیل...
تحقیق در مورد ترکیب اتمسفرتحقیق در مورد...
تحقیق در مورد تختی غلامرضاتحقیق در مورد...
دانلود فایل فلش سامسونگ J710GN با ورژن DXU1APF2 با اندروید 6.0.1 با لینک مستقیمدانلود فایل فلش ...
دانلود پاورپوینت کامپوزیت ها وبرخی کاربردهای آندانلود پاورپوینت کامپوزیت ها...
تحقیق در مورد چـاپ مـلـخــی wordتحقیق در مورد چـاپ...
مقاله درباره اولویت انتخاب بین مدیریت دانش و مهندسی مجدد در سازمانمقاله درباره اولویت...
تحقیق در مورد تحقیق ایزو 14000تحقیق در مورد تحقیق ایزو...
مقاله درباره اهل بیتمقاله درباره اهل بیت...
تحقیق در مورد چاپ wordتحقیق در مورد...
تحقیق در مورد تجارت الکترونیکتحقیق در مورد تجارت الکترونیک...
تحقیق در مورد چاپ ژیکله wordتحقیق در مورد چاپ...
تحقیق در مورد تب کنگوتحقیق در مورد تب کنگو...
دانلود پاورپوینت کامران دیبادانلود پاورپوینت کامران دیبا...
تحقیق در مورد تاریخچه پرورش بوقلمونتحقیق در مورد تاریخچه پرورش بوقلمون...
تحقیق در مورد چاپ پارچه wordتحقیق در مورد چاپ پارچه word...
مقاله درمورد آشنایی با معماری آتشکده ها در ساختمانتوضیحات بیشتر - دانلود
پاورپوینت SSL (secure Socket Layer
پاورپوینت عوامل مؤثر در کیفیت دوره های آموزشی و سطح رضایت کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان ایذه
پاورپوینت روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت نحوه نشستن
پاورپوینت فیبرنوری وسیستم مخابرات فیبرنوری
دارو گیاهی 60 ص
مقاله تغذیه
پایان نامه مطالعات پایه فرهنگ و هویت
پاورپوینت اصلاح گل نرگس
دانلود فایل فلش نایاب M706 MB V5.2 MT6572
دانلود فایل فلش نایاب M706 MB V5.2 MT6572
پاورپوینت کشور عراق
کلمات کلیدی :اصول ارزشیابی توانند یادگیری دانش آوزان زینه ناسب برای یادگیری بهتر بینجاد وضعیت یادگیری دانش نودن زینه ناسب های دانش آوزان طرح ارزشیابی توصیفی ارزش یابی ارتقای دانش آوزان یادگیری دانش دانش آوز ارزشیابی تحصیلی ارزش یابی این طرح نظا ارزشیابی نظا آوزشی ارزشیابی یادگیری آوزان تحصیلی تغییر بهبود اهداف
- ۹۶/۰۸/۱۲