kdaily

  • ۰
  • ۰

مقاله درباره اصول ارزشیابی توانمند ساز عبارتند از

مقاله درباره اصول ارزشیابی توانمند ساز عبارتند از

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 8

اصول ارزشیابی توانمند ساز عبارتند از :

بهبود Improvement

دارندگی اجتماعی Community Ownership

فراگیری Inclusion

مشارکت مردم سالارانه Democratic Participation

عدالت اجتماعی Social Justicd

دانایی محلی (بومی ) Community Knowledge

راهبردهای استناد محور Evidence – Based Strategies

ظرفیت سازی Capacity Building

یادگیری سازمانی Organizational Learning

پاسخگویی Accountability

مقدمه :

طرح ارزشیابی توصیفی مشهور به ارزشیابی کیفی یا طرح حذف نمره ،‌تجربه نو آورانه ی برخاسته از عمل در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ایران است . این طرح بهصورت پیش آزمایشی در سال تحصیلی 82-81 اجرا و ارزشیابی شد . گزارش ارزشیابی طرح توسط نویسنده این مقاله که مجری این ارزشیابی بوده بلافاصله منتشر گردید (محمد حسن مقنی زاده1381) . اجرای آزمایشی این طرح در چهار سال تحصیلی بعد ادامه داشته است .

در قسمتی از یادداشت سر دبیر نامه ارزشیابی تحصیلی فصلنامه تعلیم و تربیت شماره مسلسل 70-69 بهار و تابستان 1381 آمده است : "... هدف اساسی سنجش و ارزش یابی ، ارتقای یادگیری دانش آموزان است و محتوا و چگونگی ارزش یابی ، ارتقای یاد گیری دانش آموزان را رقم می زند . اگر معلم بر حفظ کردن مطالب بی ارتباط تاکید کند ، دانش آموزان به یادگیری سطحی و طوطی وار روی می آورند . به همین دلیل است که گفته اند : " اگر می خواهید نظام آموزشی را بهبود بخشید ، شیوه های سنجش و ارزشیابی را اصلاح کنید .

" نظام ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان یا ایدهئولوژی عملیاتی شده نظام آموزشی " ، معتقد است : یکی از موثر ترین و کارسازترین مجاری اصلاح نظام آموزش و پرورش تحلیل و نقد نظام ارزش یابی از آموخته های دانش آموزان در سایه اهداف و آرمان های تصریح شده نظام آموزشی (برنامه درسی) است .

مختصات طرح ارزشیابی توصیفی

منظور از روشهای توصیفی در ارزشیابی توجه به رویکردی که در آن معلم تغییرات و تحولات ایجاد شده در دانش آموز را با فنون متفاوت بررسی کرده و به صورت مشروح بر اساس شاخصهای پیشرفت و یا اهداف از پیش تعیین شده به اطلاع دانش آموز و والدین می رساند .

مشخصاً بعد از مصوبات 674 مورخ 5/2/81 مورخ 30/8/81 شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر تهیه طرحی برای تغییر نظام ارزشیابی تحصیلی و تربیتی تهیه و به اجرای آزمایشی گذاشته شد . اهداف اساسی این طرح به شرح زیر است :

بهبود کیفیت فرایند یاددهی – یادگیری

فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف فرهنگ بیست گرایی

تاکید بر اهداف آموزش و پرورش به جای تاکید بر محتوای کتابها

فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین سرنوشت تحصیلی دانش آموزان

افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی – یادگیری یا کاهش فشارهای روانی ناشی از نظام ارزشیابی موجود

محور اول : تغییر تاکید از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی

در ریکرد سنتی ارزشیابی ، عمدتاً معلمان تلاش می نمودند از نتایج یادگیری دانش آموزان ارزشیابی به عمل آورند و آن را به صورت نمره گزارش دهند . کمتر تلاش می شد که به نحوه و چگونگی یادگیری و بهبود آن توجه شود . در این الگوی جدید ارزشیابی ، معلم ، ارزشیابی را در خدمت یادگیری بهتر بینجامد . لذا نگاه وی به آن کاملاً تغییر می کند . ارزشابیهای او به گونه ای است که به یادگیری بهتر بینجامد . لذا ضعفهای عملکرد دانش آموزان و قوتهای آنها ، برای این منظور بررسی می شود که راهی برای برطرف کردن و یا بهبود آنها یافت شود ، نه این که صرفاً ضعفها منعکس شود . همچنین این الگوی ارزشیابی ، موجب می شود معلم خود را همسفر یادگیری دانش آموزان بداند و با آنها در مسیر حرکت کند ، نه کسی که در پایان راه ایستاده و منتظر است که مشاهده کند چه کسی زودتر به پایان راه (یادگیری ) می رسد .

محور دوم : تغییر مقیاس فاصله ای (20 - 0) به مقیاس تربیتی (در حد انتظار ، نزدیک به انتظار ، نیازمند تلاش بیشتر )

در طول سالیان دراز ، مقیاس مورد استفاده در کشور ، مقیاس فاصله ای (نمره20-0 ) بوده است و معلمان نتایج آزمونها را بر اساس آن به دانش آموزان و والدین ، باز خورد داده اند . این شکل از بازخورده به دلیل ابهام در تغییر و دقت زیاد در فواصل بین آن (هشتاد قسمت و پنج صدمی) ، رقابت برانگیز بوده به همین دلیل است که در طول این سالها ، نمره بیست بسیار مورد احترام و توجه بوده است و مقیاس تربیتی (بیش از حد انتظار ، در حد انتظار و ...) این مشکلات را ندارد ، کمتر ایجاد رقابت می نماید و انعطاف پذیری بیشتری دارد ؛ در طرح ارزشیابی توصیفی ، جایگزین نمره در کارنامه است .

محور سوم : تنوع بخشی به ابزارهای جمع آوری اطلاعات

فعالیت ارزشیابی تحصیلی به دو فعالیت جزیی : الف) جمع آوری اطلاعات ، ب) داوری درباره ی وضعیت یادگیری دانش آموز مشخص می گردد . در فعالیت نخست ، معلم اطلاعاتی را از وضعیت یادگیری دانش آموز جمع آوری می نماید در شیوه سنتی این اطلاعات عمدتاً از طریق آزمونهای مداد – کاغذی (امتحان) یا پرسشهای کلاسی جمع آوری









سایر محصولات :
مقاله درباره اصول ارزشیابی توانمند ساز عبارتند از

مقاله درباره اصول ارزشیابی توانمند ساز عبارتند...

مقاله درباره زندگینامه عطار نیشابوری

مقاله درباره زندگینامه...

تحقیق در مورد تعمیر ونگه داری سازه ها

تحقیق در مورد تعمیر ونگه داری سازه...

مقاله درباره اصلاحات در نظام آموزشی فرانسه

مقاله درباره اصلاحات در...

مقاله درباره سازهای کششی

مقاله درباره سازهای...

تحقیق در مورد تعریف کلی از تهویه مطبوع

تحقیق در مورد...

مقاله درباره اسطوره اقتصاد بدون نفت

مقاله درباره اسطوره اقتصاد بدون...

مقاله درباره زندگی نامه شهید عباس بابایی

مقاله درباره زندگی نامه شهید...

مقاله درباره ازادی عقیده

مقاله درباره ازادی عقیده...

دانلود پاورپوینت کلیسای تورن کراون اثر فی جونز

دانلود پاورپوینت کلیسای تورن کراون اثر فی...

تحقیق در مورد تعریف مسکن

تحقیق در مورد تعریف...

مقاله درباره زن و استقلال اقتصادی

مقاله درباره زن و استقلال...

مقاله درباره ارسال المثل

مقاله درباره ارسال المثل...

مقاله درباره زندگی پیامبر

مقاله درباره زندگی...

مقاله درباره ارزشیابى تکوینى یا مستمر

مقاله درباره ارزشیابى...

تحقیق در مورد تعریف نظام فنی و اجرایی کشور

تحقیق در مورد تعریف نظام...

مقاله درباره زندگی نامه و آثارفروغ فرخزاد

مقاله درباره زندگی نامه و آثارفروغ...

تحقیق در مورد تعریف افت

تحقیق در مورد تعریف افت...

مقاله درباره اداره بازرسی و استراتژی بازرسی

مقاله درباره اداره بازرسی و استراتژی بازرسی...

مقاله درباره زندگی نامه خواجه عبداله انصاری

مقاله درباره زندگی نامه...

مقاله درباره اختلالات حرکتی در حوزه مشکلات ویژه یادگیری 7 ص

مقاله درباره اختلالات حرکتی در حوزه...

تحقیق در مورد تعریف طنز

تحقیق در مورد تعریف طنز...

کد متلب برای مواد مرکب

کد متلب برای...

مقاله درباره اختلال در دیکته نقطه و سرکش 6ص

مقاله درباره اختلال...

مقاله درباره زندگی نامه ابومَنْصورْ مُوَفَّقِ هَرَویی

مقاله درباره زندگی نامه ابومَنْصورْ مُوَفَّقِ هَرَویی...

تحقیق در مورد تطهیر وپاکیزی

تحقیق در مورد تطهیر وپاکیزی...

دانلود پاورپوینت کـــــاروانســـــــرای زعفـــــرانیـــــــه

دانلود پاورپوینت کـــــاروانســـــــرای...

مقاله درباره انواع محیطهای برنامه نویسی و امکانات نرم افزاری در PLC

مقاله درباره انواع محیطهای...

مقاله درباره زندگینامه هاتف اصفهانی

مقاله درباره زندگینامه هاتف اصفهانی...

تحقیق در مورد تست جغرافیایی

تحقیق در مورد تست جغرافیایی...

مقاله درباره اوحدالدین بن حسین مراغه

مقاله درباره اوحدالدین...

مقاله درباره زندگی نامه فیثاغورث

مقاله درباره زندگی نامه فیثاغورث...

دانلود پاورپوینت کتابخانه در برزیل

دانلود پاورپوینت کتابخانه در برزیل...

مقاله درباره انواع جرثقیل

مقاله درباره انواع جرثقیل...

تحقیق در مورد ترکیب اتمسفر

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد تختی غلامرضا

تحقیق در مورد...

دانلود فایل فلش سامسونگ J710GN با ورژن DXU1APF2 با اندروید 6.0.1 با لینک مستقیم

دانلود فایل فلش ...

دانلود پاورپوینت کامپوزیت ها وبرخی کاربردهای آن

دانلود پاورپوینت کامپوزیت ها...

تحقیق در مورد چـاپ مـلـخــی word

تحقیق در مورد چـاپ...

مقاله درباره اولویت انتخاب بین مدیریت دانش و مهندسی مجدد در سازمان

مقاله درباره اولویت...

تحقیق در مورد تحقیق ایزو 14000

تحقیق در مورد تحقیق ایزو...

مقاله درباره اهل بیت

مقاله درباره اهل بیت...

تحقیق در مورد چاپ word

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد تجارت الکترونیک

تحقیق در مورد تجارت الکترونیک...

تحقیق در مورد چاپ ژیکله word

تحقیق در مورد چاپ...

تحقیق در مورد تب کنگو

تحقیق در مورد تب کنگو...

دانلود پاورپوینت کامران دیبا

دانلود پاورپوینت کامران دیبا...

تحقیق در مورد تاریخچه پرورش بوقلمون

تحقیق در مورد تاریخچه پرورش بوقلمون...

تحقیق در مورد چاپ پارچه word

تحقیق در مورد چاپ پارچه word...

مقاله درمورد آشنایی با معماری آتشکده ها در ساختمان
توضیحات بیشتر - دانلود
پاورپوینت SSL (secure Socket Layer
پاورپوینت عوامل مؤثر در کیفیت دوره های آموزشی و سطح رضایت کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان ایذه
پاورپوینت روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت نحوه نشستن
پاورپوینت فیبرنوری وسیستم مخابرات فیبرنوری
دارو گیاهی 60 ص
مقاله تغذیه
پایان نامه مطالعات پایه فرهنگ و هویت
پاورپوینت اصلاح گل نرگس
دانلود فایل فلش نایاب M706 MB V5.2 MT6572
دانلود فایل فلش نایاب M706 MB V5.2 MT6572
پاورپوینت کشور عراق

کلمات کلیدی :اصول ارزشیابی توانند یادگیری دانش آوزان زینه ناسب برای یادگیری بهتر بینجاد وضعیت یادگیری دانش نودن زینه ناسب های دانش آوزان طرح ارزشیابی توصیفی ارزش یابی ارتقای دانش آوزان یادگیری دانش دانش آوز ارزشیابی تحصیلی ارزش یابی این طرح نظا ارزشیابی نظا آوزشی ارزشیابی یادگیری آوزان تحصیلی تغییر بهبود اهداف
  • ۹۶/۰۸/۱۲
  • حسن حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی